Historia edukacji w Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, była kształtowana przez różnorodne czynniki polityczne, społeczne i kulturowe. Jeśli chodzi o obecność historii Słowian w szkolnych programach nauczania, można wskazać kilka powodów, dla których temat ten bywa mniej eksponowany.
Przede wszystkim, szkoły często stawiają nacisk na historię narodową – czyli na wydarzenia, postacie i procesy, które bezpośrednio wiążą się z powstawaniem państwa polskiego. To w sumie logiczne, choć nie zawsze wystarczające, bo historia Słowian to przecież fundament, od którego wszystko się zaczęło.
Z drugiej strony, programy nauczania mają bardzo napięty harmonogram i muszą objąć spory zakres materiału. Z tego powodu na zagadnienia dotyczące historii Słowian zostaje po prostu mniej czasu, zwłaszcza gdy nie łączą się one bezpośrednio z dziejami Polski jako państwa.
Nie bez znaczenia jest też kwestia dostępności materiałów. Kiedyś zwyczajnie brakowało podręczników i źródeł, które w przystępny sposób opowiadałyby o historii Słowian. To na pewno utrudniało nauczycielom poruszanie tego tematu w klasie.
Do tego dochodzi polityka edukacyjna, która na przestrzeni lat różnie podchodziła do tematu. W niektórych okresach większą wagę przykładano do innych wydarzeń i zagadnień, przez co historia Słowian często schodziła na dalszy plan. Można się zastanowić, na ile to było świadome działanie, a na ile po prostu efekt tamtych czasów i priorytetów.
Nie można też pominąć faktu, że wiele programów nauczania koncentruje się na historii Europy Zachodniej, bo to tam zdaniem wielu leżały kluczowe wydarzenia kształtujące dzisiejszy świat.
Na szczęście, w ostatnich latach sytuacja powoli się zmienia. Coraz częściej temat historii Słowian pojawia się w planach lekcji, a nauczyciele starają się go wprowadzać do swoich zajęć. Pojawia się więcej książek, badań i materiałów edukacyjnych, które pomagają lepiej zapoznać uczniów z tym zagadnieniem. Można więc powiedzieć, że jest to kierunek obiecujący i wart dalszego rozwijania.
